Fundamenty współczesnego rozumienia idei rozwoju zrównoważonego. Część II – Szczyt Ziemi 1992

Fotografia: Grupowe zdjęcie przywódców światowych podczas Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro, autor: Michos Tzovaras

Źródło: United Nations Conference on Environment and Development, Rio de Janeiro, Brazil, 3-14 June 1992, United Nations, https://www.un.org/en/conferences/environment/rio1992 (18.09.2023)

Konferencja ONZ ds. Środowiska i Rozwoju (z ang. The United Nations Conference on Environment and Development – UNCED) szerzej znana jako Szczyt Ziemi odbyła się w dniach 3 – 14 czerwca 1992 roku w Rio de Janeiro. Drugie co do wielkości miasto Brazylii gościło wówczas przywódców politycznych, dyplomatów, naukowców, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz mediów reprezentujących łącznie 179 krajów. Wydarzenie, które zorganizowano z okazji 20. rocznicy Konferencji Sztokholmskiej (Szwecja, 1972 r.)[1] dotyczyło wpływu działalności człowieka w sferze społeczno-gospodarczej na funkcjonowanie środowiska naturalnego[2].

Konferencja w Rio de Janeiro wyraźnie ukazała wzajemne powiązania różnych aspektów społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Wskazała na fakt, iż osiągnięcie sukcesu w jednej dziedzinie zawsze wymaga podejmowania działań w innych sektorach, aby zachować rozwój w dłuższej perspektywie. Głównym celem wydarzenia o charakterze globalnym było stworzenie obszernej agendy, opracowanie nowych koncepcji oraz międzynarodowej strategii dotyczącej działań w sferze środowiska i rozwoju. Podjęte wówczas inicjatywy miały z założenia pomóc w kształtowaniu międzynarodowej współpracy oraz polityki rozwoju XXI wieku[3].

Podczas konferencji podkreślono wagę i znaczenie ochrony środowiska w kontekście globalnym, co zaowocowało ustanowieniem dokumentów zalecających uwzględnianie tej kwestii w polityce społeczno-gospodarczej państw uczestniczących w wydarzeniu. W toku dyskusji przyjęto akty o różnorodnym charakterze, zarówno deklaratywnym, jak i obligatoryjnym, co było szczególnie istotne dla rozwinięcia koncepcji zrównoważonego rozwoju. Kluczowym dokumentem zaliczanym do pierwszej grupy była Deklaracja z Rio w sprawie środowiska i rozwoju. Stanowił on jedyny dokument podpisany przez wszystkie państwa uczestniczące w konferencji[4]. W deklaracji zawarto 27 zasad (Tabela 1.) dotyczących polityki rozwoju i środowiska, które poszczególne państwa powinny uwzględniać w sferze społecznej, gospodarczej, naukowej oraz prawnej, kierując się zasadą solidarności międzypokoleniowej[5].

Tabela 1. 27 zasad zawartych w Deklaracji z Rio w sprawie środowiska i rozwoju

Nr

Treść

1.

Istoty ludzkie stanowią centrum zainteresowania w procesie trwałego i zrównoważonego rozwoju. Mają prawo do zdrowego oraz twórczego życia w harmonii z przyrodą.

2.

Państwa na podstawie Karty Narodów Zjednoczonych i prawa międzynarodowego mają suwerenne prawo do korzystania ze swoich zasobów naturalnych, stosownie do ich własnej polityki dotyczącej środowiska i rozwoju, oraz są odpowiedzialne za zapewnienie, że działalność prowadzona zgodnie z ich prawem lub pod ich kontrolą nie spowoduje zniszczeń środowiska naturalnego innych państw lub obszarów, znajdujących się poza zasięgiem wewnętrznych uregulowań prawnych państw prowadzących daną działalność.

3.

Prawo do rozwoju musi być egzekwowane tak, aby sprawiedliwie uwzględniać rozwojowe i środowiskowe potrzeby obecnych i przyszłych pokoleń.

4.

Do osiągnięcia trwałego i zrównoważonego rozwoju, konieczne jest, aby ochrona środowiska stanowiła nierozłączną część procesów rozwojowych i nie była rozpatrywana oddzielnie od nich.

5.

Wszystkie państwa i wszyscy ludzie powinni współpracować przy realizacji zasadniczego zadania, jakim jest wykorzenienie ubóstwa — co jest niezbędne do zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju oraz do zmniejszenia różnic w poziomie życia większości ludzi na świecie — i dążyć do zaspokojenia ich potrzeb.

6.

Międzynarodowe działania dotyczące środowiska i rozwoju powinny uwzględniać interesy i potrzeby wszystkich państw. Ze względu na wyjątkową sytuację państw rozwijających się, szczególnie tych najmniej rozwiniętych oraz najbardziej podatnych na zagrożenia środowiska, ich potrzebom będzie nadane pierwszeństwo.

7.

Państwa powinny współpracować w duchu ogólnoświatowego partnerstwa w celu zachowania i ochrony ekosystemu Ziemi oraz przywracania jego zdrowia i integralności. Ze względu na różny udział w zniszczeniu środowiska naturalnego na Ziemi, państwa ponoszą za jego stan wspólną, ale zróżnicowaną odpowiedzialność. Państwa rozwinięte potwierdzają swoją odpowiedzialność, którą ponoszą w międzynarodowym dążeniu do osiągnięcia trwałego i zrównoważonego rozwoju ze względu na wagę, jaką ich społeczeństwa przykładają do stanu środowiska oraz ze względu na możliwości technologiczne i środki finansowe, którymi dysponują.

8.

Aby osiągnąć trwały i zrównoważony rozwój oraz poprawę jakości życia wszystkich ludzi, państwa powinny ograniczyć bądź wyeliminować modele produkcji lub konsumpcji zakłócające ten rozwój oraz promować odpowiednią politykę demograficzną.

9.

Państwa powinny współpracować w celu zwiększenia swoich wewnętrznych możliwości budowania podstaw trwałego i zrównoważonego rozwoju, pogłębiając naukową wiedzę w tym zakresie przez wymianę naukową i techniczną oraz przez usprawnienie procesów rozwoju, przystosowania, rozprzestrzeniania i transferu technologii, włączając w to nowe technologie i innowacje.

10.

Zagadnienia środowiskowe są na każdym poziomie najlepiej rozwiązywane przy udziale wszystkich zainteresowanych obywateli. Na poziomie państwa każdy obywatel powinien mieć zapewniony odpowiedni dostęp do informacji dotyczącej środowiska, która jest w posiadaniu władzy publicznej. Dotyczy to informacji o niebezpiecznych substancjach i o niebezpiecznej działalności w rejonie zamieszkiwania społeczności, jak również możliwości uczestniczenia społeczeństwa w procesie podejmowania decyzji. Państwa powinny to ułatwić, jak również zwiększyć świadomość społeczeństwa przez stworzenie szerokiego dostępu do informacji. Powinien zostać zapewniony efektywny i rzeczywisty dostęp do prawnych i administracyjnych środków w tym zakresie, włączając w to środki kompensujące i zaradcze.

11.

Państwa powinny wprowadzać skuteczne prawa środowiskowe. Standardy środowiskowe, cele i priorytety w zarządzaniu powinny odzwierciedlać środowiskowe i rozwojowe potrzeby, w celu zaspokojenia których mają być stosowane. Standardy przyjęte w niektórych państwach mogą być nieodpowiednie do stosowania w innych państwach, zwłaszcza rozwijających się, powodując ekonomicznie i społecznie nieuzasadnione koszty.

12.

Państwa powinny współpracować w celu promowania wspierającego otwartego międzynarodowego systemu ekonomicznego — co mogłoby prowadzić do wzrostu gospodarczego i osiągnięcia trwałego i zrównoważonego rozwoju we wszystkich państwach — a także w celu lepszego rozwiązywania problemów degradacji środowiska. Polityka handlowa uwzględniająca cele środowiskowe nie powinna stanowić środków samowolnej i bezprawnej dyskryminacji bądź ukrytych ograniczeń w międzynarodowym handlu. Należy unikać jednostronnych działań, zajmujących się wyzwaniami środowiskowymi, jeżeli są one poza zasięgiem działania systemu prawnego kraju importującego. Środowiskowe działania zajmujące się transgranicznymi i globalnymi problemami środowiska powinny, w takim stopniu, jak to możliwe, opierać się na międzynarodowym porozumieniu.

13.

Państwa powinny rozszerzać swoje wewnętrzne przepisy prawne, uwzględniając odpowiedzialność za zanieczyszczenie środowiska i wypłatę odszkodowań dla ofiar tego zanieczyszczenia bądź innego rodzaju zniszczenia środowiska. Państwa powinny także prowadzić w szybszy i bardziej zdeterminowany sposób współpracę w celu wypracowania międzynarodowego prawa przewidującego odpowiedzialność i odszkodowania za niekorzystne efekty zniszczeń środowiska, spowodowane działalnością w obrębie ich systemu prawnego, bądź obowiązek usuwania szkód na obszarach nie objętych ich jurysdykcją.

14.

Państwa powinny efektywnie współdziałać w sprzeciwianiu się i zapobieganiu transferowi do innych państw skutków działalności bądź substancji powodujących poważne zniszczenie środowiska lub szkodliwych dla ludzkiego zdrowia.

15.

Wszystkie państwa powinny szeroko stosować działania zapobiegawcze dotyczące ochrony środowiska, mając na uwadze ich własne możliwości w tym zakresie. Tam, gdzie występuje zagrożenie poważnymi lub nieodwracalnymi zmianami w środowisku, brak co do tego całkowitej, naukowej pewności nie może być powodem opóźnienia efektywnych działań, których realizacja zapobiegałaby degradacji środowiska.

16.

Państwa muszą dołożyć wszelkich starań, aby promować internalizację kosztów naprawy środowiska oraz użycie instrumentów ekonomicznych, zgodnie z zasadą: zanieczyszczający ponosi wszelkie koszty zanieczyszczeń, mając na uwadze interes publiczny oraz unikanie zakłócenia międzynarodowego handlu i procesu inwestowania.

17.

Ocena oddziaływania na środowisko, jako wewnętrzny instrument kontroli, musi być wykonywana dla tych zamierzonych działań, co do których można się spodziewać, że będą miały znacząco niekorzystny wpływ na środowisko i których realizacja wymaga podjęcia decyzji przez kompetentne organy władzy.

18.

Państwa powinny natychmiast powiadomić inne państwa o jakiejkolwiek katastrofie lub innych zdarzeniach wymagających natychmiastowego działania, co do których można się spodziewać, że mogą spowodować nagłe i szkodliwe zmiany w środowisku tych właśnie państw. Międzynarodowa wspólnota powinna skierować wszelkie wysiłki, aby pomóc państwom dotkniętym nieszczęściem.

19.

Państwa powinny zapewnić wczesne powiadomienie potencjalnie zagrożonych państw i odpowiednią aktualną informację na temat wydarzeń, które mogą mieć w znaczący sposób niekorzystne transgraniczne oddziaływanie. Powinny także konsultować się z tymi państwami we wczesnej fazie zagrożenia i w dobrej wierze.

20.

Kobiety odgrywają żywotną rolę w zarządzaniu środowiskiem i w jego rozwoju. Stąd też ich pełny udział w działaniach w tym zakresie jest ważnym aspektem osiągnięcia trwałego i zrównoważonego rozwoju.

21.

Twórczość, ideały i odwaga młodych świata powinna zostać zmobilizowana do rozwijania światowego partnerstwa, co pomoże osiągnąć trwały i zrównoważony rozwój oraz zapewnić lepszą przyszłość dla wszystkich.

22.

Ludność tubylcza i ich wspólnoty, a także inne wspólnoty lokalne odgrywają znaczącą rolę w zarządzaniu środowiskiem i w jego rozwoju, ze względu na swoje doświadczenie i tradycję. Państwa powinny uznać i właściwie wspierać tożsamość, kulturę i zainteresowania wspólnot oraz umożliwić im efektywny udział w osiąganiu trwałego i zrównoważonego rozwoju.

23.

Środowisko i zasoby naturalne należące do ludzi uciskanych, znajdujących się pod jakąkolwiek dominacją bądź okupacją, powinny być chronione.

24.

Działania wojenne są nieodłącznie związane z niszczeniem warunków do trwałego i zrównoważonego rozwoju. Dlatego też państwa powinny respektować międzynarodowe prawo, które zapewnia ochronę środowiska w czasie zbrojnego konfliktu, oraz powinny współpracować przy jego dalszym rozwoju tam, gdzie to jest konieczne.

25.

Pokój, rozwój i ochrona środowiska są współzależne i niepodzielne.

26.

Państwa powinny rozwiązać wszystkie swoje spory środowiskowe w sposób pokojowy i za pomocą środków zgodnych z Kartą Narodów Zjednoczonych.

27.

Państwa i społeczeństwa powinny współpracować w dobrej wierze, w duchu partnerstwa przy wypełnianiu zasad zawartych w tej Deklaracji i zmierzać do dalszego rozszerzania prawa międzynarodowego w zakresie osiągania trwałego i zrównoważonego rozwoju.

Źródło: Zob. Deklaracja z Rio w sprawie środowiska i rozwoju, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/inne/1992.html oraz https://unfccc.int/files/essential_background/background_publications_htmlpdf/application/pdf/conveng.pdf (18.09.2023)

Kolejnym dokumentem o charakterze deklaratywnym wyznaczającym drogę do zrównoważonego rozwoju na poziomie globalnym, regionalnym oraz lokalnym, była Agenda 21[6]. Jest to program implementowania działań mających na celu harmonizację postępu społeczno-gospodarczego z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zwraca uwagę przede wszystkim na konieczność transformacji państw uprzemysłowionych w sferach: polityki, gospodarki, energetyki, komunikacji, rolnictwa oraz handlu, poprzez wsparcie zasad zrównoważonego rozwoju[7].

Rysunek 1. Okładka dokumentu Agenda 21

Źródło: Stustainable Development Goals Knowledge Plaform Agenda 21, UNCED, Brasil 1992, https://sustainabledevelopment.un.org/outcomedocuments/agenda21 (20.09.2023)

Natomiast dokumentem o charakterze obligatoryjnym była Ramowa konwencja w sprawie zmian klimatu (ang. United Nations Framework Convention on Climate Change)[8]. Stanowiła ona umowę wiążącą prawnie i została podpisana przez 154 państwa uczestniczące w konferencji. Zatwierdzono w niej zasady współpracy międzynarodowej mającej na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych. Był to pierwszy dokument, w którym społeczność międzynarodowa, reprezentowana przez państwa sygnatariuszy konwencji, zobowiązała się do podejmowania działań w kierunku zmniejszenia negatywnego wpływu ludzkiej działalności na środowisko.

Największy wpływ na koncepcję zrównoważonego rozwoju, jej upowszechnienie oraz wprowadzenie do powszechnej świadomości ma niewątpliwie Organizacja Narodów Zjednoczonych. Prace związane z wprowadzeniem w życie założeń idei na arenie międzynarodowej podejmowane są w głównej mierze przez fora ONZ. W kolejnym poście zostanie przedstawiona krótka ewolucja podejścia do omawianego zagadnienia w toku jego pięćdziesięcioletniej historii, w odniesieniu do działalności wspomnianej organizacji. 

Źródła:

[1] Zob. Bargieł R., Fundamenty współczesnego rozumienia idei rozwoju zrównoważonego. Część I – geneza, https://zrownowazonyswiat.blogspot.com/2023/09/geneza-idei-zrownowazonego-rozwoju.html#more (18.09.2023)
[2] United Nations Conference on Environment and Development, Rio de Janeiro, Brazil, 3-14 June 1992, United Nations, https://www.un.org/en/conferences/environment/rio1992 (18.09.2023)
[3] Tamże (18.09.2023)
[4] Wolczek P., Ewolucja podejścia do koncepcji zrównoważonego rozwoju na arenie międzynarodowej  [w:] Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (red.), Społeczna odpowiedzialność organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wyd. UE we Wrocławiu, nr 338/2014, s. 212
[5] Zob. Deklaracja z Rio w sprawie środowiska i rozwoju, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/inne/1992.html oraz https://unfccc.int/files/essential_background/background_publications_htmlpdf/application/pdf/conveng.pdf (18.09.2023)
[6] Zob. Agenda 21, UNCED, Brasil 1992, https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf (20.09.2023)
[7] Wolczek P., Ewolucja podejścia…, dz. cyt., s. 212-213
[8] Zob. Ramowa konwencja w sprawie zmian klimatu, Nowy Jork 1992, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19960530238/O/D19960238.pdf (22.09.2023
)

Komentarze

Tytuł kolejnego wpisu: Ewolucja koncepcji zrównoważonego rozwoju.

Popularne posty